Bauhaus-arven

 
"Det ultimative mål med al kreativ aktivitet er en bygning!... Arkitekter, malere og skulptører skal igen finde ud af og forstå en bygnings sammensatte karakter, både som en enhed og hvad angår de forskellige dele…”

- Walter Gropius

I en verden under hurtig forandring er det utroligt, at de få hundrede arkitekter, kunstnere og håndværkere, der blev uddannet på Bauhaus, stadig udøver indflydelse på den retning, udviklingen har, selv 100 år efter. Men det gør de ikke desto mindre.

Faktisk gør tempoet i dag en Bauhaus-tilgang til noget meget mere dristigt, nyt og kreativt, som er mere relevant end nogensinde. Vi har brug for nye omgivelser, der tager hånd om, hvordan vi ønsker eller har brug for at leve og arbejde, men som også er økonomisk levedygtige. Vi har samtidig et ansvar for at overveje indvirkningen på miljøet, hvilket betyder, at design skal kunne muliggøre bæredygtigt byggeri. Det gør design i dag spændende, ligesom det var for et århundrede siden, med visionære designere og masser af nye idéer.

Som Chris Radcliffe, Head of Interior Design hos Maber Architects, Storbritannien, siger: ”I 1920’erne var Bauhaus på forkant med det, der skete dengang. De her mennesker ville, hvis de var i live i dag, stadig være på forkant af det, det sker lige nu. Bauhaus-mestrene, de ville være lige dér – bruge de nye materialer, som de gjorde det dengang, og skubbe til grænserne.”

Så hvordan bruger vi i praksis det, Bauhaus har lært os, til at skabe omgivelser, der fungerer for brugerne, og hvordan støtter vi dem, der designer og bygger omgivelserne, i deres arbejde?